אחד הדברים הגדולים שמעכבים עסקים קטנים או עצמאיים, אלו התכניות הגרנדיוזיות שאותם 'קטנים' מתכננים עם הקמת העסק שלהם. אני לא אומרת שתכניות זה רע, והן בטוח מכניסות המון כסף ליועצים השיווקיים על סוגיהם השונים, אלא שפעמים רבות התכניות האלו הן סוג של מנגנון השמדה עצמי, משום שהן כל כך עמוסות, יקרות ומורכבות עד שהן גורמת לכם להתייאש עוד לפני שהתחלתם לזוז.
העסק שלי קיים כבר יותר מ-7 שנים, מעולם לא היה לי יועץ עסקי, מעולם לא כתבתי לעצמי תכנית שיווקית ואין לי אפילו כרטיסי ביקור לא כל שכן לוגו. בכל פעם שחשבתי שאני צריכה את אחד מהדברים האלו, הגעתי למסקנה שיש לי דברים חשובים יותר לעשות.
מעולם גם לא שכרתי את שירותיו של היועץ העסקי, בעיקר כי לא היה לי כסף לשלם, אבל גם בגלל שאני לא בוטחת בהם וייסלחו לי כל היועצים העסקים – זה לא אתם זה עיוות פולני שקיים בתוכי.
אפשר לומר שפשוט למדתי תוך כדי תנועה. עשיתי שגיאות קריטיות כאלו או אחרות, ואני יודעת שלמרות הניסיון שצברתי עוד אמשיך לעשות שגיאות – אבל העיקר הוא שעשיתי – פתחתי לעצמי אתר וורדפרס, נטול עיצוב או כל פירוטכניקה אחרת, קראתי המון על קידום אתרים ושיווק והתחלתי לכתוב בלוג, בנוסף שלחתי אימייל לעסקים שרציתי לכתוב עבורם, עשיתי פייסבוק ורשתות חברתיות – וכל השאר היסטוריה.
כדי להישאר עם האצבע על הדופק, לאורך כל הדרך, הקפדתי ואני עדיין מקפידה לקרוא בלוגים על: כתיבת בלוגים עסקיים, על שיווק באמצעות רשתות חברתיות, על אסטרטגיות שיווק תוכן ועוד. הבלוגרים שאחריהם אני עוקבת הם בעיקר בלוגרים מחו"ל, משום שחוץ מ-AskPavel אני לא מוצאת אף אחד שבאמת כותב בשביל ללמד ולא בשביל לחרטט כדי לקדם את העסק שלו. ברוב המאמרים המקצועיים הישראליים שקראתי לא הבנתי מה למען השם הכותב רוצה להגיד. העצות שהיו כתובות באותן טקסטים היו על פי רוב לוטות בערפל, חסרות כל דרך ליישמן, ואמרו בעיקר שום דבר.
בבלוגים מחו"ל אני בהחלט פוגשת בעצות חכמות ומועילות, אבל אתם יודעים מה? גם הן – טובות ככל שיהיו – לא יכולות לעשות את העבודה, משום שכדי להפוך את העסק שלכם לייחודי, לכזה שעומד בנפרד ומעל עסקים אחרים, אתם תצטרכו למצוא את הדרך לשם בעצמכם, וכדי להצליח בזה – אתם תהיו חייבים להפסיק להסתמך על יועצים שיווקים, מאמנים אישיים, גורויים להצלחה וגם להפסיק לגנוב רעיונות מאחרים ופשוט להתחיל לעשות ולנסות, דרך אחרי דרך, שיטה אחר שיטה, הצעה אחר הצעה, עד אשר תמצאו את הדרך שלכם..
אז יאללה תתחילו לחשוב מה באמת אבל באמת מבדל אתכם, מה יש לכם להציע שלאחרים אין והכי חשוב מהו הקול הייחודי של העסק שלכם.
ואל תפחדו לנסות – הפחד משגיאות מוביל לחוסר מעש וחוסר המעש יוביל את העסק שלכם, די בטוח לכישלון.
שיהיה בהצלחה